rekonstrukce lokomobily

Rekonstrukce lokomobily

0 Comments

Přihláška do soutěže School Friendly – REKONSTRUKCE PARNÍ LOKOMOBILY

Zvažovali jsme, proč se přihlásit do projektu School Freindly zejména s ohledem na požadavek inovativnosti přihlášeného projektu. Je možné, že repase historického stroje není zrovna inovativní, ale všechny ostatní atributy pro přihlášení do soutěže splňujeme beze zbytku, a protože si myslíme, že do této soutěže právem patříme.

Trochu předbíhám, ale:

Dlouhá udržitelnost – Něco, co je našim cílem. Chceme vystavovat stroj v muzeu a uchovat ho takto pro další generace.

Přidaná hodnota pro zapojené – Žáci se při práci na repasi starého stroje učí systematičnosti při rozebírání, získají povědomí o tom, jak se stroje v minulosti sestavovaly a jak fungovaly, což je neocenitelný přínos pro technické myšlení směrované do budoucnosti, a navíc navázali kontakty s prostředím firmy Vyncke. Při repasi se musely některé součástky vyrobit znovu, takže přišlo na řadu obrábění. Mnoho součástek se muselo očistit a znovu povrchově upravit. Nezanedbatelným je i rozvoj komunikace v cizím jazyce, protože žáci museli s odborníky z Belgie hovořit anglicky.

Rozsah spolupráce nechám na posouzení, ale jsou to hodiny a hodiny mravenčí práce, které sebou ale nesou výsledek, který bude mít jednoznačně celospolečenský dopad, protože, jak jsem už nastínil, výsledek naší společné práce bychom chtěli vystavovat v ostravském muzeu a zpřístupnit ho tak všem.

Pohled do historie – LOKOMOBILY

Pára jako médium pro přenos tepelné a mechanické energie hrála klíčovou roli v průmyslové revoluci 19. a počátku 20. století. Vynález parního stroje tuto revoluci v podstatě umožnil. Později, od konce 19. století, začala být pára nahrazována spalovacími a elektrickými motory, nejdříve v dopravě, odkud zcela vymizela, pak i v průmyslu.

Dodnes však má nezastupitelnou roli v energetice při výrobě elektřiny a také v části průmyslu jako médium pro některé výrobní procesy (lisování, speciální stroje….).

Pod názvem Lokomobila se skrývá mobilní komplet parního kotle na kolech a parního stroje, něco jako parní lokomotiva, ale bez vlastního pohonu. Místo toho byla vybavena velkými setrvačníkovými koly, které po propojení řemeny poháněly jiné takto připojené stroje. Lokomobila se s pomocí páru koní, nebo později prvních automobilů přepravila na místo, kde byla potřeba energie a připojena ke stroji, který měl konat práci. Pak se zatopilo v jejím kotli, pára vyvinutá parním motorem roztočila setrvačníková kola a přes kožené řemeny se uvedl do provozu připojený stroj (mlátičky obilí a další stroje v zemědělství, generátory elektrické energie na stavbách……). Lokomobily postupně vymizely během první poloviny 20 století, kdy byly nahrazeny jednoduššími a levnějšími spalovacími motory a agregáty.

Naši lokomobilu, na tehdejší dobu technicky vyspělý stroj špičkové kvality, vyrobila francouzská firma Brouhot na počátku 2O. století. Brouhot byla v té době značka ve výrobě parních strojů a prvních francouzských automobilů, známá svou inovativností a precizností své kusové, řemeslné výroby.

Naše lokomobila byla vyrobena na objednávku belgického farmáře (oblast Gentu – Kortrijku) pro pohon především mlátiček obilí, ale i dalších zemědělských strojů. Sloužila (s drobnými opravami a úpravami, které byly odhaleny v průběhu rekonstrukce) až do počátku 70. let.

Před pár lety byla objevena v koutě staré stodoly majitelem firmy Vyncke a zakoupena od potomků farmáře, který do ní před více než 100 lety investoval.

V kotli lokomobily se topilo převážně černým uhlím, kotel vyráběl páru o tlaku 8 Bar a její parní stroj dosahoval maximálního výkonu 14koňských sil.

Starý, rezavý, ale stále krásný stroj byl v roce 2022 převezen z Belgie na Ostravsko, kde dnes sídlí největší zahraniční pobočka rodinného podniku Vyncke.

Na podzim 2022 pak v dílnách SPŠ Zengrova začala jeho kompletní rekonstrukce, s cílem uvedení do původního stavu, včetně kompletního zprovoznění.

K tomu bude třeba, kromě konzultací s českými i belgickými specialisty na staré stroje a s technickou inspekcí pro zprovoznění, vyrobit znovu některé součástky – to plánujeme, s využitích původních materiálů, přímo v dílnách Zengrovky.

K rozhodnutí o renovaci nás vedlo přání uchovat stroj pro příští generace a respekt k řemeslnému umu tehdejších techniků a řemeslníků – některé z jejich postupů totiž můžeme využít i dnes. Lokomobila bude po rekonstrukci umístěna v Národní zemědělském muzeu v Ostravě, kde bude občas zatopeno pod jejím kotlem a bude uvedena do provozu.

Rekonstrukcí a později i provozem lokomobily se mohou inspirovat zaměstnanci Vyncke kteří navrhují a vyrábějí moderní parní kotle pro průmysl a energetiku do celého světa.

Přestože technicky a technologicky je dnes výroba páry zcela jinde než před 100 lety, um tehdejších inženýrů a řemeslníků, jejich inovativní řešení s použitím tehdy dostupných výrobních postupů nám mají stále co říci i dnes.

Jak to celé začalo:

Při exkurzi žáků do firmy Vyncke jsme viděli na nádvoří firmy starý parní stroj. Byl to tak unikátní kus, že jsme si ho prohlíželi ze všech stran a snažili se pochopit, jak to vše fungovalo. Od vedením firmy jsme zjistili, že mají záměr stroj repasovat a ukazovat tak dalším generacím, jak se pracovalo v minulosti, které stroje měli tehdejší lidé k dispozici a jaké bylo jejich využití. Osobně nás zaujala preciznost a dílenské zpracování stroje, a tak jsme se po krátkém uvažování rozhodli jít do spolupráce Zengrovka – Vyncke.

Musím předem říct, že veškeré náklady nese na svých bedrech firma Vyncke.

Stroj byl převezen do školy a postupně se vytvořila skupina žáků, kteří Lokomobilu pomalu rozebírali a každý díl poctivě označili štítkem a zdokumentovali. Bez této mravenčí práce bychom pak stroj nikdy nedali zpět dohromady.

Momentálně jsme ve fázi, kdy se některé součástky vyrábějí, jiné čistí a povrchově znovu upravují a už nyní se těšíme, že už zanedlouho budeme stroj opět skládat. Cesta k cíli bude ještě dlouhá. Čekají nás i některé technické zkoušky, abychom mohli „zatopit pod kotlem“, ale celý projekt, jak byl nastavený je příkladem vynikající spolupráce mezi školou a firmou.

Práce na repasi budou ještě určitou dobu trvat, ale už teď vidíme, že to má smysl. Co je velmi významným prvkem, který stojí za zdůraznění, je nastavení smysluplné spolupráce škola – firma. Školy jsou si vědomy toho, že musí nejen vzdělávat, ale také motivovat žáky k samostatnosti, preciznosti a pracovitosti. Jsme rádi, že naši žáci poznají díky tomuto projektu i kus nedávné historie. Na firmě Vyncke si cením, že i v této nelehké době má potřebu spolupracovat se školou a podporovat studenty.